Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Jeepney's

Jeepney_Tagaytay

Bij het doorbladeren van mijn blogs kom ik tot de ontdekking dat ik nog vrijwel niks heb geschreven over Jeepney’s. En dat ga ik meteen goedmaken want je kunt niet over de Filipijnen schrijven zonder dit bijzondere en unieke vervoermiddel te noemen.

 
De Jeepney is een typisch Filipijns vervoermiddel dat veelvuldig gebruikt wordt binnen en buiten de stad als bus maar ook voor vrachtvervoer. Oorspronkelijk waren Jeepney’s in feite verbouwde jeep die na de Tweede Wereldoorlog door de Amerikanen waren achtergelaten, en vandaar ook de naam. Wat gedaan werd was het chassis van de jeep verlengen en achterop van metaal een bak of een cabine bouw, en klaar was de bus of de vrachtwagen.
 
Tegenwoordig worden er nog steeds Jeepney’s gebouwd in speciale fabrieken en nog steeds naar het voorbeeld van de oorspronkelijke jeeps. De neuzen van de huidige Jeepney’s hebben dan ook nog steeds de karakteristieke “jeep-look”, maar zo solide als de jeeps waren zijn ze allang niet meer. Er zijn er ook geen twee hetzelfde, zowel qua uiterlijk als technisch niet; als motor wordt er een tweedehands dieselmotor gebruikt die op dat moment voor handen is en qua lengte, opbouw en versiering lijkt alles mogelijk.
 
Hoewel een Jeepney niet zo groot is als een bus is de gouden stelregel “Always room for one more” (altijd plaats voor nog iemand). Een Jeepney heeft twee langs de zijkanten geplaatste banken dus de passagiers zitten met het gezicht naar elkaar toe. In de stad zijn er strengere regels maar in de provincie is er altijd nog plaats op het dak, of ze gaan er gewoon aan hangen.
 
Jeepney bussen zijn spotgoedkoop, het tarief begint bij acht en een halve Peso wat omgerekend iets van veertien Eurocent is. Het is dan ook onmisbaar openbaar vervoer voor de gewone mensen, zonder Jeepney’s zou de economie van de Filipijnen krakend tot stilstand komen. Het enige wat er is veranderd is dat sinds de jaren negentig van overheidswege enorme geluidsinstallaties en al te uitbundige versieringen niet meer zijn toegestaan.
 
Toch is er ook de nodige weerstand tegen de Jeepney’s want in Manila bijvoorbeeld zorgen ze naar schatting voor negentig procent van de luchtverontreiniging. En dat is niet zo gek want de meeste Jeepney’s hebben oude en slecht onderhouden motoren. En als het donker is rijden ze vrijwel allemaal zonder verlichting “om de accu te sparen”.
 
Op de weg heeft iedereen heilig ontzag voor Jeepney’s die dan ook als buffels door het verkeer heen raggen. Iedereen weet namelijk dat als je een aanrijding krijgt met een Jeepney dat je zelfs als het de schuld van de Jeepney bestuurder is niet meer schadevergoeding krijgt dan zijn dagopbrengst. En dat is vaak niet meer dan vijfhonderd Pesos, oftewel nog geen negen Euro.
 
En repareer daar je auto maar eens van...


Website van Willem en Riet