Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Laptop kapot

Gistermiddag wilde ik nog wat op mijn laptop doen maar het scherm bleef zwart. Na van alles geprobeerd te hebben, opnieuw opstarten, een beeldscherm eraan hangen en zelfs voorzichtig schudden, niks hielp want het beeld bleef zwart. Het gekke was dat de machine het voor de rest gewoon scheen te doen want het lampje knipperde en bij goed luisteren bleek het zoemen van de harde schijf en het draaien van de ventilatoren duidelijk hoorbaar.

Nou wil het toeval dat ik toch al van plan was een andere laptop te kopen omdat deze na vier jaar trouwe dienst toch niet meer aan mijn eisen voldoet, maar dit kwam wel heel erg ongelegen. Ik was in Nederland al van plan geweest om een nieuwe laptop te kopen maar ik schrok daar toch terug van het gigantische prijsverschil tuisen Nederland en Maleisië en besloot toch maar te wachten op een gelegenheid om in Maleisië een nieuwe Macbook Pro met Retina scherm te gaan kopen. Het is dus wel weer een heel gelukkig toeval dat ik op het werk net een reisje naar Kuala Lumpur aan het voorbereiden ben voor eind deze maand.

Wat mijn kapotte laptop zelf betreft, vandaag kwam ik er na enig zoeken op het Internet achter dat ik niet zomaar een probleem heb maar zelfs een bekend probleem. Er is een bepaalde serie Macbook Pro’s gemaakt (uiteraard precies die serie waartoe die van mij behoort) waarin een zwakke Nvidia video chip zit. Apple heeft dat probleem onderkend en heeft aangekondigd dat alle laptops uit die serie die met dit probleem te maken krijgen deze chip gratis kunnen laten vervangen. Het wordt zelfs nog mooier, want Apple heeft daarbij ook aangegeven dat de laptop niet eens meer onder garantie hoeft te zijn. Dat klinkt te mooi om waar te zijn zul je zeggen en misschien is het dat ook. De enige voorwaarde voor deze gratis reparatie is dat de maximale termijn hiervoor vier jaar na de aankoop is. En hoe oud denk je dat de mijne is? Precies, vier jaar en anderhalve maand…

Desalniettemin ga ik het, met het uitgeprinte bericht van de Apple website, toch proberen, desnoods bij alle Apple Centers in de stad…



Website van Willem en Riet