Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Jollibee

Jollibee


Gisteren had ik het er al over dat je hier bijna letterlijk struikelt over de fastfood restaurants want de Filipino's zijn er verzot op. Ze zijn er dan ook allemaal, McDonalds, Burger King, Kentucky Fried Chicken, en ook de in Nederland minder bekende zoals Friday's, Chilly's en Sharky's. Maar toch is geen van deze wereldconcerns de grootste op de Filipijnen want die eer komt toe aan Jollibee.

Jollibee is opgericht door een Filipino-Chinese zakenman met de naam Tony Tan Caktiong. Hij is begonnen in 1978 met een paar ijssalons in Manila maar besloot al snel om over te stappen op hamburgers omdat dat was wat zijn klanten wilden. De zaken gingen niet slecht totdat in 1981 McDonalds zich meldde op de Filipijnse fastfood markt. Tan reisde met een aantal medewerkers naar de VS om te zien hoe McDonalds te werk ging. Hij ontdekte dat het grote concern beter was in alles behalve in de smaak van de producten. De McDonalds producten waren uiteraard geënt op het Amerikaanse publiek maar Filipijns eten is in verhouding wat zoeter, wat pittiger en zouter. En daar wist Tan zijn voordeel uit te halen want hij kon met zijn relatief kleine concern aanpassingen maken die voor McDonalds met zijn wereldmarkt veel moeilijker waren.

Veel adverteren en goeie service deden de rest en de klanten waardeerden Jollibee meer dan het grote McDonalds vanwege de marketing en misschien wel de meer Filipijnse sfeer. Hoe dan ook, Jollibee groeide uit tot de grootste fastfood keten op de Filipijnen en dat verontrustte de directie van het grote McDonalds concern zo erg dat ze met een hele delegatie naar de Filipijnen kwamen om het omgekeerde te doen wat Tan ook had gedaan, te kijken waar het succes van Jollibee vandaan kwam. Op dit moment heeft Jollibee ruim achttien procent van de fastfood markt in handen in Metro Manila tegen McDonalds maar tien procent. En effectief heeft het concern zelfs een groter aandeel omdat Chowking, een andere heel erg populaire keten met meer Chinees georiënteerd fastfood, ook van Jollibee is en in 2011 heeft het concern zelfs Burger King op de Filipijnen overgenomen.

En de markt is niet alleen meer beperkt tot de Filipijnen want er zijn nu ook Jollibee's in bijvoorbeeld Vietnam, China en Singapore, en zelfs in de Verenigde Staten. De restaurants zien er overigens heel erg uit zoals je gewend bent van McDonalds en Burger King, zelfs de gebruikte kleuren zijn hetzelfde als van McDonalds, rood en geel (wat trouwens ook de kleuren van Shell zijn maar dat terzijde). En er is ook een mascotte net als Ronald McDonald, Jollibee heeft (hoe is het mogelijk) "Jollibee" en dat is een Bumblebee (op zijn Nederlands is dat een hommel maar maak daar maar eens een restaurantnaam van).

Overigens hoef je geen medelijden te hebben met de andere fastfood concerns hoor, want ik zei al, de Filipino's zijn er stapel op en het zit bij allemaal vrijwel de hele dag stampvol…



Website van Willem en Riet