Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Beter!

Bohol_2014_02_01_038a

Vannacht bleef het doorregenen en dat was goed te horen op de daken. Wij hadden daar weinig last van aangezien we dat in Manila ook regelmatig meemaken, maar vooral Chantal had hierdoor moeite om te slapen. Gelukkig bleek vanmorgen vroeg dat het niet alleen was opgehouden met regenen maar dat de wind helemaal was gaan liggen. Sterker nog, het was nog wel bewolkt maar je zag het zonnetje al pogingen doen er doorheen te prikken en het was letterlijk bladstil.

Een prima dag dus voor de dagtrip over het eiland Bohol die bij ons reisarrangement was inbegrepen. Omdat wij diezelfde trip anderhalf jaar geleden bij ons vorige bezoek aan Panglao en Bohol al hadden gedaan hield Riet het voor gezien en bleef op het Resort terwijl Robin, Chantal en ik om negen uur vanochtend vertrokken in een auto met chauffeur die tegelijk ook onze gids was.

Ik herinnerde me nog de praatzieke lazarusklep van een gids die wij de vorige keer hadden maar deze was totaal anders. Hij deed amper zijn mond open en gaf maar heel sporadisch commentaar op de dingen die we te zien kregen. Gelukkig wist ik zelf nog een hoop wat dankzij die lulmeier van anderhalf jaar geleden blijkbaar toch was blijven hangen, dus speelde ik voor Robin en Chantal maar een beetje voor reisleider.

Het programma was vandaag veel uitgebreider dan de vorige keer toen een groot deel van de dag letterlijk in het water viel dankzij de halverwege de dag losbarstende regen. We begonnen met een bezoek aan het bos met de Tarsiers, de kleine aapachtige beestjes met de enorm grote ogen. Daarna bezochten we een mooie vlindertuin, gevolgd door een bezoek aan de Chocolate Hills midden op het eiland. Daar zagen we de verwoesting die de aardbeving van een paar maanden geleden daar had aangericht, veel van de heuvels waren beschadigd en het uitkijkpunt voor de toeristen was grotendeels verwoest.

Onderweg naar de lunch kwamen we langs een hangbrug van bamboe over een rivier waar we stopten voor foto's en uiteraard even heen en weer naar de overkant. De volgende stop was een kleine dierentuin met onder andere de grootste ooit gevangen python van Bohol (waarvan de deur van het hok overigens gewoon open stond, want we moesten tenslotte foto's kunnen maken) en nog wat inheemse dieren zoals een krokodil en een paar Civet katten.

De lunch werd geserveerd op een drijvend restaurant. We waren knap aan de late kant maar dat komt omdat het oorspronkelijk geplande drijvende restaurant niet doorging vanwege het te snel stromende water in de rivier door de regenval van de afgelopen nacht. Onze gids moest dus op zoek naar een alternatief wat een stuk verderop lag en vandaar dat we dus de hangbrug en de dierentuin voor de lunch deden in plaats van erna.

Het drijvende restaurant maakte nog een tochtje over de rivier, wat we eigenlijk niet hadden verwacht maar wat op zich wel aangenaam was. Minder was de irritante maar onvermijdelijke zanger met gitaar en het einddoel, een zogenaamd inheems dorp wat nog nepperder was dan de merktassen in Greenhills.

Omdat we zo laat waren gaan lunchen gingen we na de boottocht al richting huis, wat overigens nog en ritje van dik anderhalf uur was. Onderweg stopten we op nog wat mooie plekjes om foto's te maken. We hadden gedurende de gehele dag regelmatig met eigen ogen de gevolgen kunnen zien van de zware aardbeving van een paar maanden geleden. Verwoeste kerken, half gerepareerde bruggen, heel veel werk langs de wegen aan waterleidingen, wegen met opgevulde scheuren, en we moesten op verscheidene plaatsen omrijden vanwege reparatiewerkzaamheden.

Het weer was gedurende de dag steeds beter geworden en daarmee ons humeur ook. Daar kon zelfs het tegenvallende diner 's avonds in het resort niets meer aan veranderen...