Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Expat Mail

Mijn werkgever heeft voor sommige landen waarin de post niet zo formidabel werkt de mogelijkheid voor werknemers uit sommige landen de mogelijkheid om vanuit hun thuisland post te laten versturen via het bedrijf. Op zich een mooi systeem, want het enige wat je hoeft te doen is je post te laten adresseren met een postbusnummer van het bedrijf, daar wordt alles verzameld en dan via DHL naar het gastland verstuurd.

Wij hebben toen we in Rusland zaten ook veelvuldig gebruik gemaakt van dit Expat Mail systeem en onze familie ook. Post voor ons werd naar een postbusnummer in Den Haag verstuurd en eens per week ging er dan een postzak met post van alle Nederlanders naar Rusland. Dat werkt dus bijvoorbeeld ook met tijdschriften die je op die manier kunt laten opsturen, of boeken van Bol.com.

In Maleisië hadden we die mogelijkheid niet omdat dat land geacht wordt een goed postsysteem te hebben. Hier op de Filippijnen kan het weer wel en daar wilden we dus weer gebruik van maken, Robin en Chantal hadden zelfs alvast de mogelijkheid te baat genomen om ons langs deze weg een Kerstkaart te sturen. Die was alleen nog steeds niet aangekomen en ik ben dus maar eens gaan informeren hoe dat zit.

Eerst heb ik geïnformeerd hier in Manila maar die zeiden beslist niets ontvangen te hebben uit Nederland. En zoveel Nederlanders zitten hier niet dus dat konden ze vrij makkelijk nagaan. Toen maar eens contact opgenomen met Nederland en daar kreeg ik vrij snel een antwoord van. “U zit volgens ons systeem in Rusland,” kreeg ik te horen...

Bij verdere navraag bleek dat er een registratie systeem bestaat voor Expat Mail en ik had dus blijkbaar een adreswijziging moeten doorgeven. En dat had ik ook beslist gedaan als ik van het bestaan af geweten had, en dat kon eigenlijk niet want er staat nergens dat dat systeem bestaat. Sterker nog, de enige instructies voor Expat Mail zijn die ten aanzien van de adressering en dan zou alles goed moeten komen. En dat hadden Robin en Chantal gedaan, dus ergens is er toch iets niet goed gegaan.

Mijn gegevens zijn nu dan wel in dat systeem veranderd, maar voor die Kerstkaart is dat te laat. Die is dus opgestuurd naar Sakhalin...



Website van Willem en Riet