Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Dagje London!

London_2014-07-26_022

Toen ik opeens mijn KLM punten moest opmaken kwam al snel het idee op om met mijn beide jongens een dagje naar London te gaan. Alles was snel geregeld nadat bleek dat ze er allebei ook veel zin in hadden, en vandaag was het zover. Ik had een vroege vlucht geregeld en 's avonds een late vlucht terug zodat we lekker de hele dag door London konden banjeren.

Afgelopen week had ik nog gauw even dagkaarten voor het openbaar vervoer geregeld dus vanmorgen alles was klaar voor vertrek. Het was wel vroeg op want onze vlucht vertrok om kwart over zeven van Schiphol naar London Heathrow waar we dankzij het tijdsverschil tussen Nederland en Engeland ook om zeven uur landden. Alles zat mee en om half negen stapten we al uit de Piccadilly Line op Piccadilly Circus.

De eerste stop was een restaurant op Leicester Square om van een Engels ontbijt te genieten op een zonnig terras waarbij we ondertussen bespraken wat we allemaal wilden gaan doen. Ik ben met Martin een jaar of wat geleden al eens een paar dagen in London geweest, maar Robin had tijdens zijn twee eerdere korte bezoeken eigenlijk nog weinig van de stad gezien.

We wandelden eerst naar Trafalgar Square waar we even rondkeken, en daarna staken we via de Hungerford Bridge de Thames over om een kijkje te gaan nemen bij het Shell Centre. We namen een kijkje in het Waterloo Station vanwaar we met de metro naar Tower Hill gingen om een kijkje te nemen bij de Tower en Tower Bridge.

In de Tower Bridge bleek een tentoonstelling te zijn die de gelegenheid bood om te wandelen over het bovenste deel van de brug, en dat was een buitenkansje wat we niet konden laten lopen. De tentoonstelling ging grotendeels over de tot standkoming van de Tower Bridge, erg interessant met veel oude foto's, animatiefilms en een bezoek aan de machinekamers die de brug open en dicht lieten gaan voordat de stoommachines werden vervangen door elektrische machines.

Van de Tower Bridge liepen we over het wandelpad langs de South Bank, onderweg even een pauze nemend voor koffie bij een Starbucks. We staken via de London Bridge de Thames over om een bezoek te brengen aan St. Paul's Cathedral, maar verder dan de hal kwamen we niet. We vonden de toegangsprijs van zestien en een half pond bizar hoog en besloten na een korte rustpauze in het zonnetje op de trappen om via de Millennium Bridge terug te wandelen naar de South Bank.

Daar kwamen we even later een soort beer garden tegen waar we uitpuften onder het genot van een lekker koud biertje. We bleven er eigenlijk langer zitten dan we van plan waren maar dat kwam omdat we in een geanimeerd gesprek verwikkeld geraakt waren, wat niet zo gek was aangezien we alledrie in hetzelfde vakgebied werkzaam zijn.

Het was al rond half vijf toen we de metro namen richting Oxford Circus met de bedoeling om eens rond te kijken in Oxford Street, maar het bleek daar zo ontzettend druk te zijn dat we dat snel voor gezien hielden. We wandelden via Regent Street richting Piccadilly Circus waar we besloten om terug te gaan richting de luchthaven Heathrow aangezien het inmiddels al tegen half zes was.

In plaats van de metro direct naar Heathrow namen we de metro naar Paddington waar we overstapten op de Heathrow Express, de snelle trein naar de luchthaven, die in tegenstelling tot de metro van airconditioning is voorzien. En dat stelden we erg op prijs want het was de hele dag schitterend weer geweest met erg hoge temperaturen en we hadden het alle drie aardig warm gekregen van al het wandelen.

Op de luchthaven aten we voor vertrek een pastaatje in een Italiaans restaurant en de jongens kochten nog wat cadeautjes voor de thuisblijvers. De terugreis zelf verliep soepel, al moesten ons wel nog even haasten op Schiphol om de laatste trein te halen maar dat bleek uiteindelijk een makkie. Robin stapte in Sassenheim uit en Martin en ik werden in Leiden opgehaald door Sandra.

Ik heb een fantastische dag gehad met mijn twee zoons, en ik hoop dat zij dat ook vonden. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!