Willem en Riet in Manila

Onze alledaagse belevenissen op de Filippijnen

Shallow Water Platform

SWP

Ik vond vandaag een mooie foto van het Malampaya platform en het bracht me op het idee om weer eens wat meer te vertellen over ons project.

Het platform, wat wij het Shallow Water Platform noemen („shallow” betekent ondiep) of kortweg het SWP, staat in de Zuid-Chinese Zee staat op zo’n tachtig kilometer van de kust van Palawan, het meest Zuid-Westelijk gelegen eiland van de Filipijnen. Waar het staat is de zeebodem nog redelijk ondiep, maar drieënveertig meter en vandaar dus de naam. De zeebodem loopt vlak voorbij het platform stijl af naar een diepte van achthonderdvijftig meter en daar bevindt zich, op dertig kilometer afstand van het platform, het Malampaya gasveld.

Het gas zit dus nog op flinke afstand van het eigenlijke platform en een behoorlijk stuk dieper. De vijf putten die geboord zijn naar het gasveld hebben aan de bovenkant een afsluiter die gereguleerd het gas doorlaat in een leiding. Alle vijf de leidingen komen samen in een centraal apparaat, de Manifold, waarvandaan het gas via pijpleiding naar het platform stroomt om daar te worden verwerkt en vandaar weer via een pijpleiding naar de gasfabriek aan land te worden gepompt. Een deel van ons project is het boren van twee extra gasputten en die aan te sluiten op de bestaande constructie op de zeebodem, een klus waar we in maart mee gaan beginnen.

Het gas wat we uit de zeebodem halen is aardgas en dus van hetzelfde soort als wat in Nederland bij Slochteren uit de grond komt. Het is in de loop van miljoenen jaren onder het aardoppervlak gevormd door het uiteenvallen van organisch materiaal, eigenlijk dus net zoals olie en kolen worden gevormd. Aardgas in natuurlijke staat is kleurloos, reukloos en lichter dan lucht, maar het meest belangrijke is toch wel dat het een hele schone brandstof is.

Op de foto zie je het SWP, en daarnaast ligt een Accomodation Support Vessel, oftewel een soort van drijvend hotel. Je kunt je voorstellen dat er aan boord van het platform niet veel ruimte is om extra mensen onder te brengen, en omdat er voor grote werkzaamheden aan het platform juist veel extra mensen nodig zijn worden die ondergebracht in zo’n drijvend hotel. Volgend jaar is dat weer het geval, hetzelfde drijvende hotel als op de foto (de „Astoria” ) zal weer gebruikt worden om ongeveer driehonderdvijftig man onder te brengen die nodig zijn om het platform wat op dit moment op de Keppel Scheepswerf in Subic wordt gebouwd naast het SWP te installeren.


Website van Willem en Riet